KARAYOLU TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ ARAŞTIRMA DERNEĞİ

ROAD TRAFFIC AND SAFETY ASSOCIATION - ANKARA

FACEBOOK'TA BİZİ TAKİP EDİN

Google+ 'DA BİZİ TAKİP EDİN

17.05.2010
İhsan MEMİŞ
Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Araştırma Derneği Genel Başkanı
www.trafik.org.tr

Türkiye'ye Dünyanın tüm kıta ve devletlerinden yaz ve kış demeden kısa ve uzun vadeli daha çok guruplar şeklinde turistik ziyaret yapılmakla ,bunun dışında Avrupa dan Asya'ya karşılıklı karayolu transit geçişleri de daha çok önem kazanmaktadır. (Bilhassa Irak, Suriye, Gürcistan, İran, Azerbaycan ,Rusya Federasyonu) Bu bağlamda transit geçişlerle birlikte yabancı uyruklu vatandaşların Türkiye ye giriş sayısı yıllık yaklaşık 30 milyonu bulmaktadır. Bu rakam yaklaşık Türkiye toplam nüfusunun % 40 na tekabül etmektedir. Ayrıca; Türkiye turizm gelirlerinden yaklaşık 22 milyar dolar gelir elde ederken, doğrudan 1 milyon kişiyi de daimi veya geçici olarak kendi alanında istihdam etmektedir.

Ancak; Türkiye'ye bu kadar ekonomik ve sosyal imkan sağlayan bu potansiyelin TRAFİK VE YOL GÜVENLİĞİ konusunda hiçbir güvencesi yoktur. Devletinde gerek yasalar ve gerekse kurumsal olarak hiçbir önlemi ve politikası da yoktur. Yılda yaklaşık turizmle ülkemize gelen veya transit geçen yabancı uyruklu kişilerden yaklaşık 200 kişi trafik kazalarında ölmekte ve binlercesi de yaralanmaktadır.

Turizm şirketlerinin tüm mantalitesi daha çok para kazanmak üzerinde olurken, aracı kullanan şoförün güvenliği ve turistin güvenliği hiçe sayılmaktadır. Dinlendirilmeden sigortasız, uykusuz , yorgun şoförler, az şoförle çok taşımacılık yapmak, gündüz gidilen yerde otel masrafları olmasın diye tüm gece geri dönüşler için yollara düşmeler çoğu kez toplu ölümlerle sonuçlanmaktadır. Böyle bir turizm de köprülerden uçmalar, virajı alamayan araçlar, düz yolda yolu okuyamayan şoförler de kendi canlarından olurken,tur operatörleri ve turistleri de bile bile öldürmektedirler. Bu nedenle Turizm sezonuna girerken;

  1. Tur şirketleri personelden tasarruf yapacağım mantalitesinden değil, turistin can güvenliği için yeterli ve yedekli şoför istihdam ederek onların sigortalarını yatırarak ve ortalamanın da üzerinde ücret vererek şoförlerine önem vermelidirler. Ayrıca şoförlerine hizmet içi eğitimle yabancı dil de öğretmelidirler. Hafta tatillerini vermelidirler.Yani tur şirketleri havada uçak pilotuna verilen önemi kendi yolcularını taşıyan şoförlerine de vermelidirler.
  2. Sigorta şirketleri tur şirketlerinde meydana gelen ölümlü ve yaralanmalı kazalarda belgesiz, yıpranmış araç kullanan, dinlenmemiş ve uykusunu almamış tek şoför kullananlara,taşıdığı turistin can güvenliğini tehlikeye atan firmaların ücretlerini AĞIR GÖREV KUSURU sayarak ödememelidirler.Turizm Bakanlığı da bunların çalışma belgelerini iptal etmelidirler.
  3. Ulaştırma Bakanlığı, Turizm Bakanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü Turkiye ye gelen turistlerin trafikte can güvenliği alanında ortak bir çalışma ve yasal düzenleme yaparak yetki ve denetim konusunu en kısa zamanda çözmelidirler.Yetki ve sorumluluğu çok başlılıktan alıp tek kurumda toplamalıdır. Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği de bu kadar turistin öldüğü Türkiye'de onların yasal örgütü olarak olaylara yalnız ticari değil, öncelikle can güvenliği alanında bakmalı ve yasal düzenlemenin Türkiye'nin yabancı ülkeler karşısındaki görünümüne önem vermelidirler.
  4. Turizm sezonunda, turizmin yoğun olduğu sahil bantlarında ve devlet karayollarında denetim görevi yapan polis ve jandarmanın İngilizce bilenlerden seçilmesi ve onlara yollarda danışmanlık hizmeti vermesi ülkemiz açısından çok yararlı bir gösterge olacaktır. Ayrıca Ülkemizin saygınlığını da artıracaktır.

Derneğimiz olarak Antalya, Aksu da meydana gelen trafik kazasında 13 Rus ve 2 Türkün öldüğü ve 25 kişinin ağır yaralandığı turistlerin yakınlarına başsağlığı ve geçmiş olsun dilerken, Hükümetinde Türkiye'nin dış ülkelerdeki itibarından hareketle acil yasal tedbirleri alarak bu alanda boşlukları doldurmasını konusunda gayret etmesini bekliyoruz. Saygılarımla.

ÖZEL ARAŞTIRMA

1.11.2009

  1. Türkiye de A1 sınıfı 17 yaş ve üzeri olan yani motorlu bisiklet kullanan belgeli insan sayısı 57.232 kişidir.
  2. Türkiye de A2 sınıfı 17yaş ve üzeri motorsiklet kullanan belgeli insan sayısı 660.817 kişidir.
  3. Eylül 2009 itibariyle Türkiye de A2 sınıfından tescilli motorsiklet sayısı 2.286.272 dir. Buna göre motorsiklet kullanan 1.6225.455 kişi aracını eğitimsiz ve belgesiz kullanmaktadır. Bununda % oranı 72 dir.
  4. 1999 yılında kayıtlı motorsiklet sayısı 963 bin iken 2009 yılında bu rakam % 130 artarak 2.286.272 ye çıkmıştır. Türkiye de bu hızla artan hiçbir araç sayısı yoktur.
  5. 2009 Yılının ilk 9 ayında Türkiye de motorlu bisiklet ve motorsiklet olarak 11.300 ölümlü ve yaralanmalı trafik kazası olmuştur. Bizim araştırmalarımıza göre yıllık insan kaybı 500 kişidir.Bunların çoğu da maalesef 20 yaş gurubunun altındadır.

EN FAZLA MOTORSİKLET OLAN İLLER (TAM SAYI OLARAK VERİLMİŞTİR)

ADANA 107.000 MERSİN 117.000
ANTALYA 211.000 İSTANBUL 161.000
AYDIN 81.000 İZMİR 162.000
BALIKESİR 78.000 MANİSA 138.000
BURSA 61.000 MUĞLA 102.000
DENİZLİ 52.000 ŞANLI URFA 47.000
GAZİANTEP 91.000 KONYA 89.000
HATAY 121.000 TOPLAM 1.618.000

MOTORSİKLET KAZALARINDAKİ ARTIŞ VE ÖLÜMLERİN NEDENİ

  1. Motorsiklet kullananların % 72 si eğitimsiz ve belgesizdir.
  2. Yaş olarak 17 yaşını doldurması zorunluluğu olmasına rağmen çoğunlukla bu yaş sınırı da uygulanmamaktadır.
  3. A2 sınıfı motorsikletlerin trafiğe tescilli olanların dışında bir o kadarda tescilli olmayanlarda bulunmaktadır.İl ve İlçe Trafik denetlemelerinde yakalanan tescilsiz motorsikletlerin konacağı yer dahi bulunamamaktadır.
  4. Tescilsiz motorsiklet kullanan ve belgesiz olan illerin incelenmesinde bilhassa tarım sektörünün yoğun olarak yaşandığı illerde çok yoğun olarak kullanılmaktadır.Bilhassa evden tarlaya, bahçeye gitmede ve küçük çaplı yük taşımda da hem maliyeti düşük ve hem de kullanımı kolay olmaktadır.
  5. Ölümlerin azalması için mutlaka anne ve babaların çocuklarını kurslara göndermesinin teşvik edilmesi şarttır.
  6. Yakalanan tescilsiz motorsikletlerin de bir defa uyarıdan sonra ikinci defada hazineye intikal etmesi caydırıcılık anlamında etkili olacaktır.
  7. Türkiye Motorsiklet Federasyonunun bu konuda hiçbir çabasının olmaması üzücüdür.Hep yarışmalarla ilgileneceğine web sitelerinde veya uygulamada can güvenliğine çok önem vermesi esas görevidir.Bu konuda 81 ilde eğitim seferberliği yaparak motorsiklet kullanan tüm gençlerin daha bilinçli ve eğitimli olmaları için çaba sarf etmelidir.

İhsan MEMİŞ
20.11.2008

Eylül 2008 sonu itibariyle Türkiye'de tescilli 2.154.013 motorsiklet vardır.Bu rakam Türkiye motorlu araç sayısının %15.8 teşkil etmektedir.Yani otomobil sayımızdan sonra motorlu bisiklet gelmektedir.Bundan sonrada kamyonet gelmektedir.2006 yılı sonu verilerine göre 28.078 motorlu bisiklet kazaya karışmıştır. Motorsikletlerin hız limitleri şehir içi 50, şehirlerarası 70 ve otobanlarda 80 km.dir. Bunu % 10 artırma hakkı vardır. Motorsiklet kazalarında ciddi ölümler olmaktadır.Bu ölümlerin oranı diğer araçlara göre iki kat fazladır.Buna sebepte Motorsiklet kullananların risk oranının iki ve üç dingilli araçlara göre çok fazla olmasıdır.Buna sebepte

  1. Motorsiklet kullananların şehirlerarası veya otoban kullananların dışında kask takmamaları,
  2. Önde bir tampon, yanlarında ve üstte kaporta olmadıklarından koruyucu bir siperin olmaması,
  3. Otomobillerdeki gibi, emniyet kemeri ve air bag olmaması,
  4. Şerit genişliğini kavrayamamaları ve araçların arasında kendilerine göre risk alarak geçmeleri,
  5. Bilhassa kırsal kesimde tali yoldan ana yola çıkarken ani çıkış yapmaları,
  6. A1 ve A2 sürücü belgelerine çoğu kez eğitim almadan sahip olmaları ve bilhassa kırsal kesimde ve küçük ilçelerde sürücü belgesi olmadan motorsiklet kullanmanın çok yaygın olması,
  7. Virajlara sert girmeden dolayı savrulma riskinin çok yüksek yaşanması,
  8. çarpışmada veya savrulmadan dolayı sert zemine düşüldüğünden genellikle iç kanamadan ve beyin travmasından dolayı ölüm riskinin araç içerisinde oturanlara göre en az iki kat fazla olduğu gözlenmektedir. Türkiye de motorsiklet kazasından dolayı ölenlerin istatistikleri özel olarak yapılmamıştır. Ancak Her yıl bizlerinde trafik kaza haberlerini taramamız sonucunda yaklaşık 500 motorsiklet sürücüsü çarpışmadan veya savrulmadan dolayı ölmektedir. Diğer yandan iki ve üç dingilli araçların yani otomobil ve kamyonların motorsiklere yol vermemelerinin sebeplerini şöyle sıralayabiliriz.

  1. Henüz bu alanda trafik kültürümüzün gelişmediği,
  2. Motorsiklet hacminin otomobil ve kamyonlara göre küçük olmasından dolayı diğer sürücülerin psikolojik üstünlüğü,
  3. Motorsiklere ait özel bir şerit olmadığından diğer 4 tekerli araçların şeritlerini kullandıklarından,
  4. Motorsiklet kullananların daha çok kendi şeritleri yerine diğer araçların arasında bulunan dar koridorları kullanarak geçmek istemeklerinden dolayı genellikle 4 tekerli araç sürücüleri tarafından yol hakkına dikkat edilmemektedir.

TRAFİK KAZASINDA YALNIZ 4 KATEGORİDE KAYIP ETTİĞİMİZ ÜNLÜ İSİMLERİMİZ (Yıl sıralamasına göre yapılmıştır)

Başlıksız Belge

SIRA NO
MÜZİSYEN, SİNEMA SANATÇISI, TİYATROCULAR
MİLLETVEKİLLERİ, VALİLER, BELEDİYE BAŞKANLARI
SPORCULAR
GAZETECİLER-TV. YAZARLAR
1
Ahmet Tarık TEKÇE Sinema oyuncusu, (1965)
AP Aydın Milletvekili Mutlu MENDERES, (1978)
Hamit KAPLAN Dünya Şampiyonu, Milli Güreşçi, (1975)
İlhami S0YSAL gazeteci- yazar, (1992)
2
Necdet TOSUN, oyuncu, (1975)
ANAP Samsun Milletvekili Gülami Erdoğan, (1985)
Müjdat GÜRSU  futbolcu,(1994)
Murat KOÇ gazeteci,(1997)
3
Sami GÜNER fotoğrafçı(1991)
CHP eski Genel Sekreteri Mustafa ÜSTÜNDAĞ (1983)
Mete ADANIR (1989) futbolcu
Ahsen ÇETİNER, (1997) gazeteci,
4
Kamran Yüce (1986) oyuncu,
Ankara Belediye başkanı Vedat Dalokay (1991)
Muzaffer Badaloğlu (1989) futbolcu,
Teoman Erel (1994) gazeteci-yazar,
5
Ajlan Büyükburç (1999) şarkıcı,
MHP Çanakkale Milletvekili Sıtkı Turan (1999)
Tomiç Zoran,samsunspor, (1989) futbolcu
Hande MUMCU televizyoncu, (1994)
6
Asaf Çiğiltepe (1967)yönetmen oyuncu
FP Gaziantep Milletvekili Mehmet Bedri İncetahtacı (1999),
Metin Oktay (1991) Milli futbolcu
Barış Selçuk (1994) gazeteci
7
Erkan YÜCEL (1985) oyuncu
MHP Kütahya Milletvekili Kadir Görmez (1999)
Nuri Aslan, Samsunspor ,teknik direktör   (1989)
Salih Peker 1994 (kameraman)
8
Muammer Çipa (1978) oyuncu
DYP Bilecik Milletvekili Şerif Çim (1998)
Tevfik LAV teknik direktör, (2004)
Boran Kaya (2000) televizyon sunucusu
9
Sermet Serdengeçti (1976) oyuncu
ANAP Kırşehir Milletvekili Kazım Çağlayan (1997)
Renç KOÇİBEY, Milli Rallici (1993)
Ercan Arıklı (2003) Gazeteci
10
Çiğdem Karoç (2002) sanatçı
ANAP İstanbul Milletvekili Adnan Kahveci (1993)
Tahsin FIRAT,İstanbulspor, (2005)
Mehmet Tacettinoğlu televizyoncu , (2005)
11
Uzay Heparı (1994) müzisyen,
ANAP Bursa Milletvekili Mümin Gençoğlu (1993)
Satılmış AK,Ankaraspor (2005)
Haluk SOYSAL 19.04.2004
12
Mehmet Karagül oyuncu, (1996)
ANAP Antalya Milletvekili Mustafa Çakaloğlu (1993)
Zafer TANGÖR,Kocaelispor, (2007)
Ali ÇELİK,K.Maraş, 2005
13
Kerim Tekin şarkıcı, (1998)
ANAP Adana Milletvekili Yılmaz Hocaoğlu (1993)
Murat ÖZCAN, Burak ŞENCAN, Çorluspor, (2007)
Altan ALTAY,
Zonguldak,
23.07.2007
14
Gökhan Semiz (1998) şarkıcı
ANAP Erzurum Milletvekili Rıza Şimşek (1992)
Burhan BALTACI,
Gemlikspor, (2007)
Kemal ERDOĞMUŞ
AA.Muhabiri
Şarkışla 30.06.2008
15
Önder Somer (1997) sinema oyuncusu
ANAP Aydın Milletvekili Mehmet Özalp (1990),
Niğde Üniversitesi öğrencilerinden 22 öğrenci, 24.10.1997
Levent Alev ve eşi,
Balıkesir,
27.06.2009
16
Meral Taytuğlu (2006) oyuncu
ANAP Samsun Milletvekili Mehmet Aydın ,Sağ.Bak.(1990)
Sema YAZAR
(öğrenci) 1982
Ahmet ÇETİNSER,
12.09.2009
17
Barış   AKARSU (2007) Muzisyen
ANAP Bingöl Milletvekili Hakkı Artukaslan (1990)
Selin URAS(Öğrenci)
30.04.2008
Ali AKGÜL,Adana,
02.12.2009
18
ESENGÜL (Şarkıcı) 18.04.1979
ANAP Manisa Milletvekili Metin Sarıoğlu (1988)
Tolga GÜMÜŞTAŞ (Bartınspor) 20.03.2009
 
19
Sevim TANÜREK (Türk Muziği Sanatçısı) 11.05.1998
Denizli valisi Recep YAZICIOĞLU (2003)
5 Liseli Genç-Ankara, 31.05.2009
 
20
 
DYP Sinop Milletvekili Kadir Bozkurt (2003)
Özge NİZAM (Futbolcu) 03.12.2009
 
21
 
ANAP, Çorum Milletvekili Mithat Balak (1988)
Serkan  GÜMÜŞ (Futbolcu-Balıkesir) 06.01.2008
 
22
 
Cem DOĞRAYAN,Bursa Emn.Müd. Yard. (2003)
Sinan KUM (Futbolcu-Trabzon) 29.09.2009
 
23
 
Ahmet DEMİR, Aydın Emn.Müd.Yard.,(2003)
Merve TERZİOĞLU (Milli Yüzücü)
15.04.2008
 
24
 
ANAP, Gaziantep Milletvekili Ömer Abuşoğlu (2007)
Ali TAŞ (Motorsporları şampiyonu) 02.07.2009
 
25
 
CHP, Konya Milletvekili Nezir Büyükcengiz (2007)
   
26
 
ANAP, Gaziantep Milletvekili Mustafa Taşar, Dev. Bak. (2007),
   
27
 
MHP, İstanbul Mv. Prof. Mehmet Cahit ÖZEMRE (2007)
   
28
 
Mehmet SARICANKandıra Kaymakamı (2007)
   
29
 
Alb.,Memduh AKOĞLU Afyon İl Jan.Al.Komuta.(2007)
   
30
 
Fuad KÖPRÜLÜ
( Dışişleri Bakanı) ,
28 06.1966
   
31
 
Kamil KABAKÇI,
Tesk Genel Başkanı, 30.11.1991
   
32
 
Hakkı Oğuz AYKUT (Hatay Mv.) 22.07.2009
   
33
 
Serkan AKÇA (C.Başsavcısı) 30.10.2009
   
34
 
Abdurahman HEKİMOĞLU (Müftü) 07.09.2009
   

YASAL KORUMA

Derneğin ve resmi www.trafik.org.tr web sitesinin isim, marka ve logo hakları, içeriği, şablonu, tasarımı, site içindeki tüm doküman ve eserlere ait bütün hakları saklıdır. Site içersindeki hiçbir yazı, doküman, sayfa, grafik, tasarım unsuru ve diğer unsurlar izin alınmaksızın kopyalanamaz, başka yere taşınamaz, alıntı yapılamaz, her ne suretle olursa olsun görsel ve yazılı basında, başka yerlerde yayınlanamaz ve kullanılamaz. Site içinde yer verilen eser ve çalışmaların bütün hakları derneğimize ait olup izin alınması ve kaynak gösterilmesi şartıyla kişi veya kurumlarca kullanılabilir. Sitede yayımlanan eserlerin her türlü hukuki ve cezai sorumluluğu eser sahiplerine aittir. Bu hususlara aykırı hareket edenler hakkında bütün yasal haklarımız saklıdır.

TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ MURACAAT veya DANIŞMA TELEFONLARI
Polis: 155, Jandarma: 156, İlk ve Acil yardım: 112, Karayolları: 159
Sigorta Fonu (İstanbul: 0212 324 1950, Ankara: 0312 204 6414)
Güvence Hesabı: 0212 324 4500

ÖNERDİĞİMİZ YERLİ ve YABANCI TRAFİK SİTELERİ

Türk Sürüş AkedemisiMesleki Yeterlilik Eğitim Merkezi Türkiye Şoförler ve Otomotivciler Federasyonu Association for Safe International Road Trawel European Federation of Road Traffic Victims National Association of Women Higways Safety Leaders Marmara Nakliyeciler Terminali Frenteknik Otomotiv San. ve Tic. Ltd. Şti. Karayolları Genel Müdürlüğü International Road Federation