KARAYOLU TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ ARAŞTIRMA DERNEĞİ

ROAD TRAFFIC AND SAFETY ASSOCIATION - ANKARA

FACEBOOK'TA BİZİ TAKİP EDİN

Google+ 'DA BİZİ TAKİP EDİN

KADINLARIN TRAFİKTE YERİ ve KONFERANSLARLA EĞİTİMİ

Türkiye de nüfusun ortalama % 50 si kadın olmakla birlikte sosyal ve iş aktivitelerinde erkeklerden geri kalmışlardır. Ancak; 1980 yılından sonra, kentleşme hızının artması ve ekonominin daha genişlemesi nedeniyle bazı iş alanlarında kadın nufusü artarak erkek nufüsla eşit hale geldikleri ve hatta geçtikleri görülmektedir. Örneğin ilk okul öğretmenliği, bankacılık sektörü,sağlık sektörü (hemşire,eczacı,doktor), güvenlik elemanı,avukatlık,hava yollarında hosteslik,el sanatları küçük işletmeler gibi bazı hizmet sektörlerinde büyük atak yapmışlardır.

Ancak; ulaştırma sektöründe ve bilhassa araç kullanma anlamında 2007 yılında sürücü belgeli kadın sayısı % 16.3 iken, 2015 yılı sonu itibariyle bu rakam her yıl ortalama %1 pay artarak bugünler için % 23.3 e çıkmıştır. Bu trend her yıl % 1 artarak 10 yıl daha devam edecektir. Bilhassa kadın nüfusun otomobil ehliyetli oldukları ,kamyon, kamyonet,otobüs veya TIR gibi ticari veya ağır vasıtaları kullanmadıkları da görülmektedir.Bununda nedeni kadınların daha çok kendi işyerleri ve evleri arasında otomobil ile gidip gelmeyi tercih etmeleri,ticari veya ağır vasıta gibi daha çok risk alanlarına girmemeleridir.

 

2007-2015 YILLARI ARASINDA KADIN SÜRÜCÜ ARTIŞI

YILLAR TOPLAM ERKEK KADIN %
2007 17.586.000 14.713.000 2.873.000 16,3
2015 27.489.000 20.955.000 6.533.000 23,3


Kaynak: www.trafik.gov.tr Ankara 2016

 

OLAYA TOPLUM KALKINMASI AÇISINDAN BAKTIĞIMIZDA OLUMSUZLUKLAR, ŞÖYLE İRDELENEBİLİR.

1-Olaya bölgesel olarak baktığımızda Ege, Marmara ve İç Anadolu da MTSK na devam eden sürücü adaylar ortalaması kadın ve erkek çoğu kez eşit olmasına rağmen, Doğu Anadolunun bazı illeri, Güneydoğu Anadolu ve Doğu Karadeniz bölgelerinde kadın sürücü adaylarının erkeklerden çok daha az oldukları görülmektedir.Buralarda hala erkek egemen üstünlüğü geleneksel olarak devam etmektedir. Bu negatif durumda iletişim kanallarının daha çok devreye girmesi ile orta vadede kadınların lehine bu bölgelerde de artış gösterecektir.

2- Sürücü belgesi olan kadının evli ise eşi tarafından araç kullanmasının kıskançlık veya araca zarar verir düşüncesi ile engellenmesi yada kadın araç kullanırken eşinin sürekli ona müdahale etmesinden kaynaklanan sonucu ARAÇ KULLANMAYI BIRAKMA “ gibi yoğun ve çok yersiz bir baskının kadınlar üzerinde eşleri tarafından uygulanması her eğitimli erkekte bile görülmektedir.Sürücü belgesi olan kadınların eşi tarafından baskı veya müdahale sonucu ARAÇ KULLANMAYI BIRAKMA oranı yaklaşık 1/3 tür.

3-Kent içerisinde ve kentler arasında sürücülerin trafikte birbirlerini ses ,ışık veya elle taciz etmelerinde en fazla kadın sürücülerin buna muhatap olmaları da olayın

TRAFİK KÜLTÜRÜ boyutunun henüz araç sürücülerinde gelişmediği ve kadınlara daha çok tolerans gösterilmesi yerine erkek egemen ilkel mantığının şuur altı bir yansımasıdır.

4-Kendilerinin anne veya anne adayı olması ve Türkiye de yılda (0-14) yaş gurubu çocukların trafik kazalarında ölmesi (1.400 Çocuk) diğer Avrupa ülkelerine göre en az 4 kat fazla olmalarıdır. Hala anneler ve babalar çocuklarını ön koltuğa oturtmakta veya ön koltukta çocuğunu kucağına almaktadır. İşte kadının bu alanda eğitimi, hem kendisini, hem eşini ve hem de yetişen çocuklarını trafik riskinden koruyacaktır.

 

ÇÖZÜM KADINLARA HER İLDE TRAFİK KONFERANSLARIDIR.

Bilhassa evli kadınlarımız dahil, genç kızlarımızın sürücü belgesi alsın veya almasın her ilde, her kurumda veya özel sektörde eğitilmesi şarttır. Bilhassa Üniversitelerin, Belediyelerin, İl Milli Eğitim Müdürlüklerimizin, kadın STK federasyon veya derneklerinin bu bağlamda kitlesel olarak bu eğitim programlarını planlamalarını beklemekteyiz. Derneğimiz böyle bir talep geldiğinde mutlaka 2 uzman öğretmenini göndererek filmler, slaytlar ve posterlerle bu eğitimi verecek iyi bir alt yapıya sahiptir. Bu davet Ankara dışından geldiğinde ise yalnız gidiş ve dönüş ile iaşelerinin karşılanması yeterli olacaktır. Aşağıda Ankara Altındağ Belediyesinin 2015 yılında planladığı ve uzman eğitimcilerimizin verdiği konferans görülmektedir. Konferansa 300 kadın ve genç kızlarımız katılmışlardır.

 

Not: Kaynak gösterilmeden alıntı yapılamaz

 

KAYNAKLAR
BALCIOĞLU İbrahim :Çapa Tıp Fakültesi,Trafikte Şiddet,İstanbul 2010,
EROL Atilla,IŞIK İdil;Cinsiyet ve deneyim kalıp yargılarının trafikte sürücü hatalarına etkisi,Uluslararası Trafik ve Ulaşım Güvenliği Dergisi,Ankara,2015 S;5
GÜVENÇ Güler :Kadınların Trafikte Güvenliği,Ankara 2015
MEMİŞ İhsan kadınların trafikte aile ve toplumda yaşadıkları taciz/ kalıp yargılar’ın sosyo ekonomik yönden irdelenmesi, Ankara 2015 ,

 

 

 

 

YASAL KORUMA

Derneğin ve resmi www.trafik.org.tr web sitesinin isim, marka ve logo hakları, içeriği, şablonu, tasarımı, site içindeki tüm doküman ve eserlere ait bütün hakları saklıdır. Site içersindeki hiçbir yazı, doküman, sayfa, grafik, tasarım unsuru ve diğer unsurlar izin alınmaksızın kopyalanamaz, başka yere taşınamaz, alıntı yapılamaz, her ne suretle olursa olsun görsel ve yazılı basında, başka yerlerde yayınlanamaz ve kullanılamaz. Site içinde yer verilen eser ve çalışmaların bütün hakları derneğimize ait olup izin alınması ve kaynak gösterilmesi şartıyla kişi veya kurumlarca kullanılabilir. Sitede yayımlanan eserlerin her türlü hukuki ve cezai sorumluluğu eser sahiplerine aittir. Bu hususlara aykırı hareket edenler hakkında bütün yasal haklarımız saklıdır.

TRAFİK ve YOL GÜVENLİĞİ MURACAAT veya DANIŞMA TELEFONLARI
Polis: 155, Jandarma: 156, İlk ve Acil yardım: 112, Karayolları: 159
Sigorta Fonu (İstanbul: 0212 324 1950, Ankara: 0312 204 6414)
Güvence Hesabı: 0212 324 4500

ÖNERDİĞİMİZ YERLİ ve YABANCI TRAFİK SİTELERİ

Türk Sürüş AkedemisiMesleki Yeterlilik Eğitim Merkezi Türkiye Şoförler ve Otomotivciler Federasyonu Association for Safe International Road Trawel European Federation of Road Traffic Victims National Association of Women Higways Safety Leaders Marmara Nakliyeciler Terminali Frenteknik Otomotiv San. ve Tic. Ltd. Şti. Karayolları Genel Müdürlüğü International Road Federation